Zij en Ik.

textgram

We hebben dezelfde doelen in het leven, maar bevinden ons op twee verschillende paden.

Ik mis de tijden wel toen we ons beiden op hetzelfde pad
bevonden. Ze stond namelijk nooit achter me, maar altijd naast me. Tijdens het bidden, stonden we naast elkaar. We liepen zij aan zij naar de moskee.

Ik houd van haar, en die liefde voor haar zal nooit afnemen. Waarom zou ik een persoon minder lief hebben, omdat die geen moslim is?

Zoals de Profeet Mohammed (vrede zij met hem) zei:

“None of you will believe until you love for your brother what you love for yourself.”
– Bukhari & Muslim

Wat stond ik versteld op het moment dat ik erachter kwam dat “brother” niet terugsloeg op een broeder/zuster in Islam, maar op elke broeder/zuster in de mensheid, moslim of niet-moslim.
Het feit dat Mohammed (vrede zij met hem) dat zei, verbaasde mij niet. Als je namelijk zijn biografie leest, zie je dat hij een niet-moslim nooit slechter behandeld heeft dan een moslim.

Daarnaast is de Qur’an heel erg duidelijk als het gaat om het liefhebben van je ouders. Allah zegt in de Qur’an dat we hem moeten aanbidden en onze ouders goed moeten behandelen. Hoe belangrijk zou het nou zijn als deze twee bevelen naast elkaar staan in de Qur’an? Je kan er niet omheen.

Ik heb het nu over mijn moeder. Maar als een moslim en een christen, die beide praktiserend zijn, onder één dak kunnen leven. Hoe zit het dan met alle moslims of niet-moslims waar je niet mee samenwoont of sterker nog, niet eens kent?

Nogmaals: “Love for your brother what you love for yourself.” Of die persoon nou een Moslim, Christen, Jood, Atheïst – noem maar op! – is, behandel diegene zoals je zelf behandelt zou willen worden.

Salaam (Vrede),

D.

 

2 thoughts on “Zij en Ik.

Leave a Reply

